Afvallen en dieettips om gezond af te vallen: Hoe val je eigenlijk af? 4.89/5 (9)

De helft van alle volwassen is te waar en 15% heeft de classificatie obesitas[1]. Onze kinderen zijn ook te zwaar, want 15% heeft overgewicht[2]. Als je te zwaar bent, bestaat de mogelijkheid dat je gezondheidsklachten gaat ontwikkelen, zoals diabetes[3] en hart en vaat ziekten. Afvallen wordt voor het merendeel van de bevolking noodzakelijk. Je lichaam is niet gemaakt om dit overgewicht mee te sjouwen, hierdoor bestaat de mogelijkheid dat artrose gaat ontwikkelen aan je gewrichten. (Wanneer ben je obees ?)

Obesitas ontwikkeld zich tot volksziekte nummer 1

In de Verenigde Staten heeft 25% van de volwassen bevolking obesitas. In Nederland heeft op dit moment ongeveer 10% van de Nederlanders de classificatie van obesitas. De WHO (Wereld Gezondheid Organisatie) voorspelt dat 25% van de volwassen Nederlandse bevolking in 2015 aan Obesitas zal lijden.

Obesitas is een medische aandoening, veroorzaak door een verkeerd voedingspatroon waarbij zich te veel lichaamsvet zich heeft opgehoopt dat dit een negatief effect heeft op de gezondheid.

Harde boodschap m.b.t. te zwaar zijn

Dit is geen leuke boodschap, maar wel de waarheid.  Om iets te doen aan deze gezondheidstoestand moet je gaan afvallen. Afvallen kan op verschillende manieren, de meeste mensen die gaan afvallen gaan op een dieet. Een dieet volgen wil zeggen dat je minder calorieën eet, dan dat je lichaam verbruikt. Je keert hierdoor als het ware het proces om, door dat je eerst meer calorieën at, dan je lichaam nodig had. Het lichaam slaat dit op vet. Dit vet vind je bijvoorbeeld terug rond je middel. (Wat is een dieet ?)

Wanneer ben je te zwaar ?

Met  behulp van de Body Mass Index[4] (BMI) kun je snel een indicatie krijgen of je te zwaar bent. Een BMI uitslag is slechts een indicatie, omdat er geen niet rekening wordt gehouden met spiermassa. Iemand die veel sport, is zwaarder door spiermassa die hij of zij heeft ontwikkeld. Een (goede) gewichtsconsulent meet het vetpercentage[5] van de persoon en geeft advies om advies om af te vallen.

Gezondheidsklachten door overgewicht

Een ander probleem is het negatieve effect op de gezondheid. Overgewicht heeft negatieve gevolgen door dat er slijtage ontstaat aan de gewrichten. Ook is er een relatie met kanker, diabetes, hoge bloeddruk en hart en vaatziekten. Mensen met overgewicht hebben veel meer kans op allerlei kwalen dan slanke mensen. Kankers, hart- en vaatziekten en suikerziekte zijn voorbeelden van ziekten, waarvan de kans op het krijgen ervan daalt na een aantal kilo’s af te zijn gevallen.

Obesitas gaat gepaard met verhoogde gezondheidsrisico’s en het geeft een verhoogde kans op overlijden, hierdoor gaat de levensverwachting van mensen levend in de Westerse wereld omlaag.

In de Westerse wereld, is dit een snel groeiend probleem met vele sociale, gezondheidskundige en economische aspecten. Voor personen met obesitas is het belangrijk om de levensstijl te veranderen. Deze personen, moeten meer gaan bewegen en gezonder gaan eten. Het veranderen van een levensstijl gaat niet gemakkelijk, omdat het levenspatroon moet worden veranderd.

Doel van afvallen

Het hoofddoel is om je gezondheid te verbeteren en het voorkomen dat je gezondheidsklachten gaat ontwikkelen als gevolg van overgewicht.

Het ontwikkelen van artrose

Door dat je te zwaar bent, loopt je een grotere kans op het ontwikkelen van artrose[6].  Voor artrose is geen genezing mogelijk[7]! Je kunt wel het risico verminderen door af te vallen. (Wat is artrose ?)

Wat is de oorzaak dat mensen steeds dikker worden

Door dat ons voeding en bewegingspatroon van mensen in de loop van de 20e eeuw is veranderd. In onze voeding zitten meer geraffineerde suikers, die niet door het lichaam worden gebruikt maar worden opgeslagen als vet reserves. Voorbeelden hiervan zijn, frisdrank, blikgroenten en snoep. Daarnaast zijn mensen minder gaan bewegen, waardoor ze minder energie verbruiken en dus zwaarder worden. Afvallen is het aanpassen van het voeding en bewegingspatroon.

Als eenvoudig start kun je stoppen of het mindere van het nuttigen van geraffineerde suikers. Dit kun je doen door geen of minder suiker in de thee of koffie en het drinken van suikervrije frisdrank. Tevens ga meer wandelen of fietsen.

Over onze website

Deze website is er voor mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken bij afvallen en gezond leven. Op onze website kun je informatie vinden over afvallen, verschillende soorten diëten en gezond leven en meer.

Onze doelstelling is om oplossingen en ideeën te creëren voor de aanpak van overgewicht. Door zelf te kiezen voor een aanpak van je overgewicht, kun je voorkomen dat je Obesitas ontwikkeld of dat je uit de gevarenzone gaat komen. Het veranderen van een leefpatroon kan een neerwaartse spiraal doorbreken.

Deze artikelen kunnen over verschillende onderwerpen gaan maar zijn vooral gericht op dieet en gezondheid. De beheerders van deze website hebben een opleiding gevolgd tot gewichtsconsulent. Wij geven praktische tips en adviezen over het onderwerp afvallen. Wij kijken naar betrouwbare bronnen.

De mens met overgewicht als verdienmodel

Wij zoeken naar informatie over afvallen die afkomstig zijn van betrouwbare (openbare) bronnen. Omdat 50% van de volwassen personen te zwaar is, richten afslankbedrijven zich op deze steeds groter wordende doelgroep. (Wat zijn gezondheids of afslankadvertenties ?)

Je krijgt vaak via SPAM mail advertenties te zien. Deze groep wordt agressief benaderd via advertenties, zowel op de media, als op sociale media om poeders, pillen en afslankdruppels en thee te kopen. Echter deze afslankmiddelen werken niet of minimaal. (De waarheid over gewichtsverlies pillen en afslankmiddelen)

Er worden door diverse consumentenprogramma’s[8], de overheid[9] en diverse websites gewaarschuwd tegen pillen en druppels. Pillen werken echt niet om af te vallen. Als je de werkzame stoffen naloopt, kom je snel achter, dat als ze werken, ze een verwaarloosbaar effect hebben en ze soms ook vervelende bijwerkingen hebben. Daarnaast is er geen wetenschappelijk bewijs, dat het werkt. Vaak wordt in de tekst gebruikt dat het wetenschappelijk is onderzocht, terwijl dit niet zo is.

Als je doorvraagt, krijg je geen antwoord op deze vraag. Een voorbeeld zijn bijvoorbeeld pillen gemaakt van Garcinia Gambogia[10], de verkoper suggereert dat het je helpt om afvallen, maar in de werkelijkheid, doet het niets. Als je het na zoekt op google blijkt dat er geen bewijs is. Bij proeven met hoge dosering op ratten blijkt dat het schadelijk is voor hun testikels. Weet wat je slikt!

Als pillen en andere rotzooi niet werken?

Wat wel werkt is dat je, als je levensstijl gaat aanpassen. Concreet betekend dit, gezonder eten, je voeding in balans brengen met wat je gebruikt en meer bewegen. Gezonder eten betekend niet dat je gaat afvallen, want als je meer calorieën naar binnen krijgt, slaat het lichaam dit op als vet reserve. (Wat zijn vetreserves ?)

Hoe val je eigenlijk af ?

Dit is een belangrijke vraag, om af te vallen moet je de oorzaak vinden van je overgewicht. Misschien drink je wel te veel suikerhoudende frisdrank. Veelal ligt de oorzaak vaak bij onvoldoende lichaamsbeweging en ongezond eten. Door voldoende te bewegen en gezond eten zal je afvallen. Meer bewegen is de sleutel om af te vallen. Regelmatig fietsen en wandelen i.p.v. de auto heeft al bij veel mensen geholpen. Als je elke dag minimaal een half uurtje stevig wandelt ben je al goed bezig.(Hoe val je eigenlijk af?)

Uiteraard is er voor afvallen ook voldoende informatie te vinden op het internet maar dan zit je gelijk met de vraag. Wat werkt echt voor mij en wat helemaal niet. Wat voor de ene wel werkt hoeft niet perse voor jou ook te werken. Er bestaan verschillende vormen van een dieet.

De meeste gebruikte manier van afvallen is minder innemen van de energieleverende stoffen. Een andere manier is om zorgen dat het lichaam meer energie gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld door te gaan sporten. De beste manier om af te vallen is de combinatie van sport en minder eten.

Dieet en lichaamsbeweging zijn de belangrijkste onderdelen van de behandeling van overgewicht.

Koolhydraatinname bij afvallen

De gemiddelde energieleverantie van koolhydraten als bijdrage aan de voeding , is al jaren zo rond de veertig procent bij de Nederlandse en Belgische bevolking.

Je kunt verantwoord afvallen, door het beperken van de inname van voeding met koolhydraten. Dit is de meest effectief manier van afvallen. Dit is effectiever dan het beperken van vetten en eiwitten. Het gaat om beperken van producten waar veel suikerrijke, ingrediënten zijn verwerkt.

Dit worden enkelvoudige koolhydraten genoemd. Je kan deze voedingstoffen niet helemaal weglaten om dat het lichaam deze suikers nodig heeft om te kunnen functioneren. Onze rode bloedcellen halen uit glucose hun energie om hun taken te verrichten.

Verandering van eetpatroon is de eerste stap

M.b.t. het eetpatroon kan simpel weg worden begonnen, met het niet meer drinken van frisdrank. In frisdrank zitten veel suikers, per glas zo’n 8 klontjes suiker. Je kan dit vervangen door mineraalwater met koolzuurgas. Dit is trouwens goedkoper dan frisdrank. Dit is even wennen, maar na een dag, weet je niet beter.

Begin met het eten van verse groenten, aan groenten in blik worden suikers aan toegevoegd. Zoals genoegzaam bekend, zijn een teveel suiker een oorzaak van het zwaarder worden en is één de hoofdoorzaken van obesitas.
Bovengenoemde voorbeelden zijn maar kleine stapjes, die een start zijn om je gezondheid te verbeteren. Deze kleine stapjes zijn maar een begin. Er is meer voor nodig om blijvend je overgewicht kwijt te raken en gezonder te worden.
Het aanpakken van obesitas vergt moed en doorzettingsvermogen van degene die hiermee is geclassificeerd. Ook heeft degene steun nodig van zijn partner en zijn of haar gezin.

Meer bewegen

Je kan heel veel zelf doen om je gezondheid te verbeteren. Het beginnen met het doorbreken van verkeerde gewoontes en simpelweg meer te gaan bewegen. Het bewegen kan ook starten met ‘s avonds of ‘s morgens een blokje om van +/- 15 minuten, afhankelijk van je conditie. De lichaamsconditie van mensen met overgewicht en obesitas is over het algemeen slecht.

Welke afval diëten zijn er ?

Er zijn veel soorten afvaldieten, de werking van de meesten berusten op de vermindering van de inname van calorieën. De meeste diëten zijn gebaseerd op een dieet. Hieronder volgen de meest bekende diëten.

  1. Atkins-dieet
  2. Cambridgedieet
  3. Dukan-dieet
  4. Low GI-dieet
  5. Montignacdieet
  6. Sonja Bakker-dieet
  7. Weight Watchers-dieet
  8. Het Mentale Dieet Plan
  9. South Beach-dieet
  10. Ketogeen dieet

Onze favoriete dieet heeft het navolgende uitgangspunten, verminderen van inname van geraffineerde suikers en gezonde voeding. In combinatie met meer bewegen. Probeer je te houden aan de schijf van vijf van  het voedingscentrum. Hier door krijg je voldoende voedingsstoffen binnen voor een gezond leven.

Referenties

[1] https://nl.wikipedia.org/wiki/Obesitas
[2] https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-context/samenvatting
[3] https://koolhydratendieet-info.nl/diabetes-mellitus-diabetes-type-1-en-2/
[4] https://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter.aspx
[5] https://en.wikipedia.org/wiki/Body_fat_percentage
[6] https://nl.wikipedia.org/wiki/Artrose
[7] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15618330/
[8] https://radarplus.nl/afslankpillen/
[9] https://www.nvwa.nl/onderwerpen/voedingssupplementen-en-kruidenpreparaten/tips-aanschaf-en-gebruik-voedingssupplementen-en-kruidenpreparaten
[10] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S027869150400331X?via%3Dihub

Please rate this