South Beach-dieet No ratings yet.

0
319
electronic scales on the wooden floor dieting concept
electronic scales on the wooden floor dieting concept

Het South Beach-Dieet is een dieet ontwikkeld door Arthur Agatston[1]. Hij heeft een onderverdeling gemaakt van koolhydraten en vetten als goed of slecht. De achtergrond van Arthur Agatston was een cardioloog, die zijn patiënten een goed dieet wilde voorschrijven. Zijn ideeen heeft hij uitgegeven in een boek South Beach Dieet in 2003, dit werd een besteller.

Echter het boek werd niet ondersteund door bewijs van gedegen wetenschappelijk onderzoek. Het is op de markt gebracht met gedurfde claims die niet werden ondersteund door bewijs en met een onrealistische beloftes over gemakkelijk gewichtsverlies. Het boek dat bevat ook een aantal onjuiste en misleidende informatie[2].

Niettemin komen sommige aspecten van het dieet overeen met voedingsadvies dat als verstandig wordt erkend: de laatste twee fasen zijn voldoende voedzaam om als gezond te worden beschouwd.

Net als andere vetrijke diëten is de veiligheid op korte termijn vastgesteld, maar de veiligheid op lange termijn niet. Er zijn geen lange termijnstudies gedaan naar het South Beach-dieet.

Het dieet wordt gepromoot als verbetering van risicofactoren in verband met hart-en vaatziekten, maar de effectiviteit hiervan is onduidelijk.

South Beach Dieet en andere koolhydraatarme diëten hebben een gebrek aan voedingsvezels. Vezels wordt over het algemeen beschouwd als gewichtsverlies te helpen en om obesitas te helpen voorkomen

Het dieet bestaat uit drie fasen[3] [4]:

Fase 1: Geen koolhydraten, deze fase is bedoeld om te ontwennen aan de honger naar koolhydraten. Deze fase duurt twee weken.

Fase 2: Deze fase houdt men in principe vol tot het streefgewicht is bereikt. In deze fase worden geleidelijk aan weer koolhydraten aan het voedingspatroon toegevoegd.

Fase 3: In deze fase is het de bedoeling het streefgewicht te behouden. In principe mag nu alles weer gegeten worden, mits men er niet van aankomt.

Het South Beach-dieet heeft overeenkomsten met het Atkins-dieet maar is verder hiermee niet vergelijkbaar.

Goede en slechte koolhydraten

Goede koolhydraten zitten in vezelrijk voedsel of in voedsel dat veel goede vetten bevat. Deze koolhydraten hebben een lage glykemische index. Deze index geeft aan in hoeverre koolhydraten snel of langzaam opgenomen worden door het lichaam en in hoeverre dit leidt tot een verhoging van het bloedsuikerniveau. Goede koolhydraten zitten in ongeraffineerd voedsel.

Slechte koolhydraten hebben een hoge glykemische index en zitten in vezelarm, geraffineerd voedsel. Voorbeelden zijn: witte rijst, wit brood, gewone pasta.

Goede en slechte vetten

Goede vetten zijn de meervoudig onverzadigde vetten en met name de omega 3-vetten. Voorbeelden van de vetten zijn: visolie, plantaardige olie.

Slechte vetten zijn verzadigde vetten of transvetten. Voorbeelden zijn: varkensvet, roomboter, gehydrogeniseerde plantaardige vetten.

Website

Er is een website in Nederland over het South Beach Dieet, maar het lijkt erop dat deze niet meer worden onderhouden. De website in de VS is niet benaderbaar i.v.m. Europese privacy regels.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Agatston
[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14633496/
[3] https://nl.wikipedia.org/wiki/South_Beach-dieet
[4] https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/south-beach.aspx

Please rate this

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here