Wandelen op weg naar minder overgewicht en een betere gezondheid No ratings yet.

0
56
Walking in Autumn
Walking in Autumn

Wandelen is een eenvoudige en krachtige manier om in vorm te komen. Je loopt elke dag. Je loopt naar je auto, je loopt naar je keuken en misschien laat je je hond uit. Het is net zo natuurlijk als eten of slapen, en je loopt waarschijnlijk al een paar decennia. Het zal je dus verbazen dat deze fundamentele manier van bewegen eigenlijk best goed is voor je gezondheid en welzijn.

Er zijn een overvloed aan mentale, fysieke en emotionele voordelen aan wandelen. In feite is aangetoond dat wandelen de slaap verbetert, depressie behandelt en chronische gezondheidsproblemen zoals diabetes type 2 omkeert.

10.000 stappen en verder

Het duurt ongeveer tien minuten om 1000 treden te lopen. Artsen raden ongeveer 10.000 stappen per dag aan, wat het equivalent is van ongeveer 100 minuten lichaamsbeweging. Zodra je de 10.000 stappen per dag hebt bereikt, kun je de intensiteit, stappen en andere oefeningen in je dag verhogen, zodat je je gezondheid en conditie blijft verbeteren.

Het mooie van wandelen

Wat uniek is aan wandelen is dat bijna iedereen het kan. Je hebt geen speciale vaardigheden nodig om te lopen. Luxe en dure apparatuur is niet nodig. Je kunt in een slechte gezondheid of een goede gezondheid zijn en lopen. Mensen van alle leeftijden en capaciteiten kunnen baat hebben bij wandelen. Je hoeft niet eens naar buiten om te lopen. Een eenvoudige loopband kan u helpen sporten terwijl u werkt, televisie kijkt of jonge kinderen in de gaten houdt.

Allemaal tegelijk of in kleine stukjes

Wandelen is ook een fitnessactiviteit die kan worden genoten volgens een schema dat aan uw behoeften voldoet. Als je bijvoorbeeld ‘s ochtends tijd hebt om een uur lang te wandelen, geweldig. Als je daar geen tijd voor hebt, kun je je wandelingen opsplitsen in stappen van tien of vijftien minuten. Maak een korte wandeling in de ochtend, tijdens de lunch en in de vroege avond.

Omdat het een gemakkelijke activiteit is om deel te nemen aan die geen reis naar de sportschool of speciale apparatuur vereist, kun je het gemakkelijker in je leven passen. En laten we eerlijk zijn – het is een stuk gemakkelijker om jezelf over te halen om een wandeling te maken dan om naar de sportschool te gaan.

De gezondheidsvoordelen zullen je motiveren om te gaan lopen…

De mentale en emotionele voordelen houden je gemotiveerd. Wandelen komt je geest, lichaam en emoties ten goede. Na een week of zo, ben je verslaafd. Laten we beginnen met te praten over de verbazingwekkende gezondheidsvoordelen die wandelen oplevert.

Vijf voordelen van wandelen

Er zijn eigenlijk tientallen voordelen van wandelen en je zult er veel zelf ervaren wanneer je begint met wandelen voor fitnessprogramma. Er zijn echter enkele levensveranderende voordelen die het vermelden waard zijn.

1. Wandelen vermindert uw risico op coronaire hartziekten

Het zal u misschien verbazen dat 50% van alle sterfgevallen in de Verenigde Staten direct verband houden met hartaandoeningen. Het is de grootste moordenaar. Het goede nieuws is dat regelmatige lichaamsbeweging, zoals wandelen, helpt uw risico op het ontwikkelen van hartaandoeningen te verminderen. Bovendien kan het u helpen herstellen van een hartaanval of hartoperatie en uw risico op een nieuwe hartaanval verminderen.

2. Lopen verlaagt hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk wordt de stille moordenaar genoemd. Als je een hoge bloeddruk hebt, moet je hart harder werken om bloed door je slagaders te pompen. Dit zorgt ervoor dat het vergroot, waardoor u het risico loopt op hartaanvallen, beroertes en hartfalen.

Wanneer je in een hartverwarmend tempo loopt, verhoog je eigenlijk de bloedstroom, zodat je spiercellen de zuurstof krijgen die ze nodig hebben. Na het sporten zal uw bloeddruk iets lager zijn dan toen u begon. Dit effect kan een tijdje duren. Bovendien helpen wandelen en lichaamsbeweging de dingen op te ruimen die een hoge bloeddruk veroorzaken, waardoor uw bloeddruk wordt verminderd en deze naar normalere niveaus wordt teruggebracht.

3. Wandelen verbetert je bloedlipideprofiel, ook wel cholesterol genoemd

Er zijn twee soorten cholesterol in uw lichaam: HDL (high density lipoproteïne) en LDL (low density lipoproteïne). Ze zijn allebei nodig om de wanden van je cellen te bouwen en te repareren. Echter, te veel LDL, die vaak wordt genoemd “slechte” cholesterol, kan verhogen uw risico op hart-en vaatziekten en beroerte. HDL wordt daarentegen vaak “goede” cholesterol genoemd en wordt ook gebruikt om vetten uit je bloedbaan te verwijderen. Als je niet genoeg HDL hebt, heb je verstopte slagaders.

Wandelen en regelmatige lichaamsbeweging helpen hdl en lagere LDL te verhogen. Een gezonde voeding in combinatie met dagelijks krachtig wandelen verhoogt de resultaten.

4. Wandelen helpt je gewicht te verliezen en het af te houden

Obesitas is een van de grootste bijdragers aan ziekte. Het veroorzaakt kanker, hart-en vaatziekten, diabetes en meer. En laten we eerlijk zijn, extra gewicht is gewoon niet comfortabel. Ons leven is te sedentair. We zitten te veel. Je lichaam was bedoeld om te bewegen. En het hoeft niet te bewegen op superster atletische, schijnbaar bovenmenselijke manieren.

Je hoeft crossfit niet te doen, door het land te fietsen of over het Kanaal te zwemmen om fit te worden. Je kunt lopen zoals je geboren bent. Terwijl je loopt, begin je je metabolisme te veranderen. Overdag verbrand je meer calorieën. Je verbrandt ook calorieën terwijl je loopt.

Loop sneller, verbrand meer. Loop langer, verbrand meer. Een levenslang wandelen voor fitnessprogramma zal u helpen gewicht te verliezen en het uit te houden.

5. Wandelen vermindert uw risico op diabetes type 2

Wandelen helpt je je bloedsuikerspiegel in balans te brengen door je spieren de suikers te laten verbranden. Het verhoogt het aantal insulinereceptoren in uw cellen, wat op zijn beurt helpt de bloedsuikerspiegel in uw cellen te verplaatsen in plaats van in uw bloed te blijven hangen en u insulineresistent te maken. En als je de effecten wilt stimuleren, loop dan na het eten. Het helpt de bloedglucosecontrole te verbeteren en verbrandt meer vet en calorieën.

Dit zijn de vijf meest besproken voordelen van wandelen.

Please rate this

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here